Ik hoor het regelmatig… facebook, wat moet ik er mee? Twitter, daar lees ik wel wat, maar zet zelf nooit iets! Google+? Daar zit bijna niemand op! Nou… ik zal proberen kort en bondig uit te leggen wat het doet en hoe je het moet gebruiken. En JA, het levert echt wat op!

(Deze post heb ik eigenlijk geschreven voor fotografen, maar is waarschijnlijk ook toepasbaar voor jouw bedrijf)

Laten we beginnen met de belangrijkste Social Media Kanalen die je eigenlijk MOET hebben:

  • Facebook – bedrijfspagina! (niet een gewoon profiel)
  • Twitter
  • Pinterest
  • Google plus
  • Linkedin

Allemaal?? Ja, allemaal… ik zal je verder uitleggen waarom:

Facebook


facebook-post‘s werelds grootste netwerk kan voor je werken. Begin als eerste om een bedrijfspagina aan te maken, daar kun namelijk promotie mee doen voor kleine bedragen en veel professioneler dan een persoonlijke pagina (die bovendien tot max. 5.000 vrienden gaat)
Het grote verschil is dat mensen je pagina moeten “liken” in plaats van dat je vriendenverzoeken doet. Dit “liken” is voor je publiek iets meer moeite en daarom wel een kleine drempel maar het betaald zich zeker terug op de langere termijn. Wordt dan ok niet depressief als je facebookpagina lang blijft staan op 120 “likes”. Een handige method is om vanuit je persoonlijke facebookpagina vrienden te blijven zoeken en accepteren om die vervolgens weer uit te nodigen om je bedrijfspagina te “liken”.
Maak NIET de fout om “likes” te kopen… dan heb je er meteen 1.000 voor $50,- maar die komen allemaal uit India en is waarschijnlijk niet echt je doelgroep.
Hoe moet ik het gebruiken?
Nou komt de truc… je schrijft al stukjes / berichten op je website, dus die gaan we gebruiken. Ga naar je website, dan naar het bericht wat je wilt plaatsen. Bovenin je browser staat de url van het bericht, die selecteer je en kopieer je (cmd-c)
Hup, naar facebook en maak een status-update. Schrijf eerst een kleine tekst 1 a 2 regels over je bericht en dan plak je die url erin (cmd-V). Je ziet je bericht van je website verschijnen en kunt (als je er meerdere foto’s in hebt zitten) kiezen welke foto erbij moet staan.
Op deze manier trek je bezoekers naar je website en wordt deze nog belangrijker in Google… dus kom je hoger in de lijst.
Let op dat je niet alleen maar dit soort berichten plaatst, ook af en toe alleen een foto die je gemaakt hebt met het bijschrift: “mooi toch?” doet het vaak goed.
Zo dat is 1… op naar:

Twitter


twitter-postMaak een profile aan op twitter met de naam van je zaak/studio. En nu ga je veel mensen volgen die je interesseren of kent. Je zult zien dat mensen je terug gaan volgen.
Twitter gebruik je anders dan facebook, ook hier plaats je berichten door de url te plaatsen of af en toe een foto met kort bijschrift, maar ook vooral veel lezen. Omdat het korte tekstjes zijn is een 1 of 2 keer per dag genoeg. Je kunt zoeken op twitter met een steekwoord en ziet vervolgens alle tweets die geplaatst worden met dat woord. Zoek bijvoorbeeld een op #fotograaf #gezocht en je kunt era f en toe nog eens een opdracht uitslepen. Die hashtag (#-teken) is dus belangrijk om in je tweet te plaatsten.
Wil je geavanceerder? Gebruik dan tweetdeck, daarin kun je een paar kolommen maken met vaste zoekwoorden en heb je alles in 1 scherm staan.

Pinterest


pinterest-postHier maak je ook een “Business-page” aan, ook weer professioneler dan een persoonlijk profiel. Nu nog weinig verschil, maar zal nog wel komen.
Pinterest wordt door voornamelijk vrouwen gebruikt (70-80%) en is vooral een inspiratiebron of lookbook. Je maakt binnen je profiel een paar borden aan… ik gebruik meestal dezelfde fotografie-rubrieken als op de website (kids, familie, trouwen e.d.) en ook een bord wat meer persoonlijk is (bijv. Vind ik cool – bord).
Plaats hier dus ook berichten d.m.v. je url en een foto, maar alleen als het daadwerkelijk over fotografie gaat. En niet het wassen van je auto.
Bij Pinterest moet je ook mensen gaan volgen en hopen dat ze je terug gaan volgen, Niet chagarijnig worden als er niet meteen honderden mensen je vriend willen worden, dit kost tijd. Waarom doe ik het dan?? Nou, ook hier plaats je links naar je website en dat vind google ook weer erg leuk… ook als niemand er iets mee doet.

Google+


pinterest-postInderdaad… daar zit bijna niemand op… in Nederland dan! Geloof me, hier MOET je op aktief zijn. Sterker nog, als je geen google account hebt kun je niet serieus op internet aktief zijn. Vanuit je google account regel je namelijk heel veel producten van google: je persoonlijke google plus profiel, je zakelijke google plus profiel, je vermelding in google maps, je youtube kanaal, je analytics, je webmastehulpprogramma’s en ga zo maar door… voor nu alleen belangrijk: google plus en later in dit blog: analytics.

Je begint met aanmelden bij google door een account aan te maken (lees hier hoe: https://support.google.com/accounts/answer/27441?hl=nl) en vervolgens maak je persoonlijke google plus pagina aan. Deze zul je verder weinig gebruiken, maar nu kun je ook een “Business-Page” aanmaken voor je bedrijf (lees hier meer: http://www.google.com/+/business/) Ik kies in het process meestal voor “lokaal bedrijf” als categorie zodat ik meteen de melding op google maps dan geregeld heb.
Het is niet supersimpel om aan te maken, maar google heeft er een heel duidelijk stappenplan en hulp ingebouwd om je door het process heen te helpen. Advies: neem de tijd en lees het goed voor je klikt.
Eenmaal aangemaakt kun je ook hiermee gaan werken. Op precies dezelfde manier als facebook: Korte tekst, url plakken, foto kiezen en klaar is kees.
Vooral het plaatsen van deze links is superbelangrijk en word took weer erg gewaardeerd door onze google vrienden, het is per slot van rekening ook een google netwerk ☺

Linkedin


linkedin-postHet netwerk voor professionals.
Hier zitten namelijk al je zakelijke klanten!! Maar je maakt wel een persoonlijk profiel aan. Gebruik het alleen echt zakelijk. Hier MOET je bijna wel ongegeneerd reclame maken voor de fantastische fotografie die je maakt en de zakelijke oplossingen die je aanbiedt… want dat doet namelijk iedereen. Schrik niet van de vele stropdassen en dure “JobTitles” van de verschillende dames en heren, want het hoort er nou eenmaal bij.
Hoe laat ik hier mijn netwerk groeien? Meteen zodra je een zakelijke opdracht hebt gedaan of een gesprek hebt gehad zoek je diegene op bij Linkedin en doe je een verzoek tot connectie. De “we did business together” optie is dan een leuke, want daar kun je dan weer je studionaam inzetten. Groot voordeel is dat het bij veel bedrijven geaccepteerd is om tijdens kantooruren aktief op LinkedIn te surfen in het kader van “netwerken”. Er is dus veel aktiviteit op linkedin en dat kun je gebruiken.

Tot zover de social media. Zie het niet als werk, maar probeer het als ontspanning te zien om tijdens een bakje koffie even de laatste berichten van anderen te lezen.

TERUG NAAR BLOG? KLIK HIER